Sporten in warme omstandigheden

Sporten in warme omstandigheden

Gezond Sporten is een multidisciplinaire vereniging die zoveel mogelijk (para)medische professionals uit de sportgeneeskunde in de brede zin van het woord wil samenbrengen om gezond sporten in Vlaanderen wetenschappelijk verantwoord te promoten. Wij staan zowel open voor verenigingen als voor sportmedische professionals die zich op individuele basis willen engageren binnen Gezond Sporten.
Sporter Artikel Blessurepreventie

Welke letsels kan je oplopen ten gevolge van sporten in warme omstandigheden?

Zonnebrand en huidkanker

Zonnebrand is een onderschat probleem in de sport. Voor kinderen is uv-straling nog gevaarlijker dan voor volwassenen. Kinderhuid is dunner dan volwassen huid. Als een kind zonnebrand oploopt, dan is het risico op huidkanker levenslang verhoogd.

Het probleem is merkwaardig genoeg groter in de lente dan tijdens de zomervakantiemaanden.’s Zomers draaien de competitiesporten op een laag pitje en zijn sporters of sportouders zich vanwege de warmte meestal wel bewust van het uv-gevaar. Dat is veel minder het geval in april en mei, wanneer iedereen weer naar buiten wil met dat bleke wintervel. In die periode spelen en sporten we ook vaak buiten en zijn er veel openluchttoernooien. Doordat het in die maanden nog vaak koel is, beseffen we niet dat de zon al heel hoog klimt. Die hoogte bepaalt het risico op zonnebrand, niet de temperatuur. De zon bereikt haar hoogste punt rond 21 juni. Wat uv-straling betreft is mei dus ongeveer even gevaarlijk als juli, en april net zo riskant als augustus.

Een goede vuistregel: als je schaduw korter is dan je lang bent, smeer je onbedekte huid dan voor het sporten in met zonnecrème, draag een petje als dat kan en blijf voor en na het sporten in de schaduw. #smeerem

Zonnesteek en hitteslag

Hoewel ze ongeveer dezelfde symptomen hebben en dezelfde maatregelen vergen, zijn een zonnesteek en een hitteslag verschillende problemen. Een zonnesteek kun je oplopen door lange blootstelling aan de zon. Een hitteslag krijg je als de thermostaat in de hersenen ontregeld raakt. Dat kan ook onder een bewolkte hemel gebeuren, bijvoorbeeld bij inspanningen in vochtige warmte wanneer je zweet niet verdampt, of binnen als je te warm gekleed bent. Sporters denken vaak niet aan een hitteslag als ze niet in de zon hebben gesport.

Mogelijke symptomen van zonnesteken en hitteslagen zijn:

    • duizeligheid
    • dorst
    • koorts
    • weinig zweten
    • onrust
    • spierkrampen
    • hoofdpijn

In ernstige gevallen riskeer je ademhalingsklachten, hallucinaties, epileptische aanvallen, bewusteloosheid, coma en zelfs overlijden!

Als je een hitteslag of zonnesteek vermoedt:

    • breng het slachtoffer in de schaduw of naar een koele plek
    • trek de kleren uit
    • bedek de huid met natte doeken
    • geef kleine slokjes water te drinken
    • raadpleeg een arts als de symptomen niet snel verbeteren

 

Hittekramp

Als een sporter heel veel zweet, dan verliest het ook mineralen, zoals natrium en magnesium. Dat kan spier- of buikkrampen veroorzaken. Bij warm weer kun je een hittekramp tegengaan door vóór het sporten of tijdens de pauze een sportdrankje of een zakje zoute snacks te eten.



Gerelateerde items

Blessurepreventie
Hoe kunnen voeding en levensstijl de kwaliteit van je spieren en pezen beïnvloeden_.png

Hoe kunnen voeding en levensstijl de kwaliteit van je pezen en spieren beïnvloeden?

Sporter Artikel Blessurepreventie Voeding
Beleid
Post Covid.png

En dan nu terug naar een normale sportbeoefening?

Sporter Sportorganisatie Sportprofessional Artikel Beleid Blessurepreventie Training Gezond Sporten
Blessurepreventie
NAQI_2018_cycling_NL.jpg

Management van traumatische huidwonden bij beroepswegrenners

Sportprofessional Artikel Fietsen Blessurepreventie Sportgeneeskunde
Blessurepreventie
NAQI_2021_hockey_NL.jpg

Systematic Review: Blessures bij veldhockey spelers

Sportprofessional Artikel Hockey Blessurepreventie Training
Sluiten