Thema

Padel & Blessures

Padel is booming! Deze spectaculaire racketsport bevat elementen van zowel squash als tennis, met een bal die over het net moet geslagen worden en wanden die behoren tot het speelveld. De sport wordt in Vlaanderen vooral in de buitenlucht beoefend door 2 of 4 spelers per veld. Omdat de wanden van de padelbaan onderdeel zijn van het spel, is kracht bij padel minder van belang dan bij tennis. Dit maakt van padel een laagdrempelige sport die door jong en oud kan worden beoefend. Omwille van de laagdrempeligheid starten velen met het beoefenen van padel zonder begeleiding, training of lessen. De coronacrisis heeft de populariteit van padel nog versterkt: wanneer we het wandelen, lopen en fietsen beu waren, vonden veel sporters de weg naar de padelsport. Ondanks de vele positieve effecten van sport, zijn er ook een aantal blessures die door het spelen van padel kunnen ontstaan.  

Meest voorkomende blessures

GET FIT 2 PADEL

  

De lichaamsdelen waaraan padel sporters het vaakst geblesseerd geraken:  
 

    • Elleboog
    • Rug  
    • Knie
    • Bovenbeen
    • Enkel

Het type blessure die het vaakst gezien wordt bij padel sporters:  
 

    • Overbelasting ter hoogte van de elleboog
    • Lage rugpijn
    • Ligamentaire letsels aan knie
    • Enkelverzwikking
    • Spierletsel ter hoogte van de dij & kuit  

 

 

 

 

Lees meer

Get Fit 2 Padel

Oorzaken van padel blessures

Blessures ten gevolge van sport kan iedereen overkomen; beginnende sporters, oudere sporters, topsporters, … .  Iedereen is vatbaar voor een blessure! Verschillende factoren spelen een rol spelen in het ontstaan van een blessure; de combinatie van intrinsieke (= persoonsgebonden) en extrinsieke (= omgevingsgebonden) risicofactoren maakt een sporter vatbaar voor het oplopen van een sportblessure.   


Een tenniselleboog is de meest voorkomende blessure en treft gemiddeld 1 op de 4 padel sporters


Blessures voorkomen: Get Fit 2 Padel

De preventie van sportblessures is niet een kwestie van het toepassen van één tip. Wie aan blessurepreventie wil doen, dient enerzijds zijn of haar risicovol gedrag te verminderen en anderzijds zijn of haar preventief gedrag te vergroten. Focus jou op die risicofactoren waar jij als sporter zelf iets kan aan doen en probeer alle tips zo goed mogelijk bij elke training toe te passen.  Gezond Sporten en Tennis Vlaanderen maakten samen werk van letselpreventie aan de hand van 6 concrete tips.

 

 

 

GF2 Padel (1)

  

   

   

  • Tip 1: Doe aan opwarming en cooling down
    Veel sporters vinden een opwarming en cooling down vervelend om te doen. Toch is een goede opwarming en cooling down erg van belang bij het voorkomen van sportblessures; het is je lichaam voorbereiden op het leveren van sportieve prestaties.
    Lees verder

  • Tip 2: Investeer in je techniek
    Omwille van de laagdrempeligheid starten velen met het beoefenen van padel zonder begeleiding, training of lessen. Maar wist je dat een foute techniek blessures in de hand kan werken?
    Lees verder

  • Tip 3: Luister naar je lichaam 
    Iedere sporter is vatbaar voor een blessure. Dus ook iedereen die padel beoefent, heeft een bepaald risico om een padelblessure op te lopen. Een blessure ontstaat sneller dan je denkt.
    Lees verder

  • Tip 4: Trainingsopbouw
    Sporters die padel beoefenen zonder enige voorafgaande lessenreeks met een gediplomeerde trainer hebben de neiging om hun tijd op het terrein maximaal aan rally’s te benutten. Hoe ziet een uurtje padel plezier er idealiter uit en hoe zorgt je voor een trainingsopbouw zonder dat het risico op een blessure stijgt?
    Lees verder

  • Tip 5: Gebruik het juiste sportmateriaal
    Iedere sport vraagt om een specifieke uitrusting; scheenbeschermers in voetbal, een helm in wielrennen, een racket voor wie wil tennissen of padellen, … Maar wat is het juiste sportmateriaal? Zijn jouw favoriete loopschoenen geschikt voor gebruik op een padel veld? Is dat racket van je vriend(in) wel geschikt voor jou?
    Lees verder

  • Tip 6: Houd rekening met het zonnetje
    In Vlaanderen bevinden de meeste padel terreinen zich in de open buitenlucht. Hoewel de zon een positief effect heeft op ons humeur, schuilt er eveneens een gevaar in de kracht van zonlicht. Zonnebrand en dehydratatie worden in de sport nog steeds te vaak onderschat.
    Lees verder
Sluiten