Wat moet je weten over krachttraining?

Wat moet je weten over krachttraining?

Gezond Sporten is een multidisciplinaire vereniging die zoveel mogelijk (para)medische professionals uit de sportgeneeskunde in de brede zin van het woord wil samenbrengen om gezond sporten in Vlaanderen wetenschappelijk verantwoord te promoten. Wij staan zowel open voor verenigingen als voor sportmedische professionals die zich op individuele basis willen engageren binnen Gezond Sporten.
Sporter Artikel Training Training

Krachttraining doet beroep op oefeningen aan een relatief hoge belasting met als hoofddoel de kracht en/of het volume van je spieren te doen toenemen. Deze trainingsvorm maakt al geruime tijd deel uit van de trainingsprogramma’s van competitiesporters en wordt steeds populairder bij recreanten in functie van voornamelijk de algemene fysieke fitheid. Krachttraining bestaat uit een aantal parameters waarin de verscheidene soorten krachttrainingen verschillen van elkaar. Het gaat om de type spiercontractie, de intensiteit van de krachttraining, het aantal herhalingen, het aantal reeksen, de rust tussen de reeksen en de frequentie van de krachttrainingen.


Type contractie

Een eerste parameter is de wijze waarop een spier samentrekt of het type contractie. Er worden klassiek twee types onderscheden:

    • De isometrische of statische contractie waarbij de spier niet verkort. Deze contractie vindt plaats wanneer je bijvoorbeeld zo hard mogelijk tegen een muur duwt: de muur verplaatst niet en de spieren van je armen worden niet verkort, maar ze ontwikkelen wel spanning.
    • De dynamische contractie die wel gepaard gaat met een verandering van de spierlengte. Wanneer de spier verkort is het een concentrische contractie en wanneer de spier verlengt excentrische contractie

Als je bijvoorbeeld de biceps curl uitvoert, zoals hieronder weergegeven, zal je spier (biceps) verkorten als je het gewicht naar je lichaam brengt (= concentrische fase) en weer verlengen als je het gewicht terug naar onder verplaatst (= excentrische fase). Doordat bij de excentrische contractie de spanning in je biceps groter is dan de weerstand die je vast hebt (het gewicht), krijg je de indruk dat ditzelfde gewicht lichter is tijdens de excentrische fase (spierverlenging) van de beweging in vergelijking met de concentrische fase (spierverkorting). De kracht die ontwikkeld kan worden bij een excentrische contractie is dus groter dan bij een concentrische contractie. Het risico op spierletsels neemt toe met grotere krachtontwikkeling: excentrische bewegingen zijn dus gevoeliger voor blessures dan concentrische.


Kracht modaliteiten 1

In oefenprogramma’s worden dynamische contracties het frequentst gebruikt. 

 

De intensiteit

De intensiteit van je oefeningen wordt in krachttraining meestal uitgedrukt in percentage van je 1RM (repetition maximum). Dit is de last (in kilogram) die je slechts éénmalig op een technische manier over het volledige bewegingsbereik kunt verplaatsen. Dit bepaal je voor de start van je krachttrainingsprogramma idealiter voor elke oefening die je uitvoert in je schema.

Het bepalen van je 1RM vergt een maximale krachtinspanning en zeer zware lasten. Dit houdt echter risico’s in op overbelastingsletsels en bovendien is het niet altijd mogelijk om de 1RM-waarde te bepalen, en in bepaalde gevallen zelfs niet wenselijk (bijvoorbeeld in de revalidatietraining). Beginnende sporters kunnen daarom hun 1RM berekenen o.b.v. hun 4, 6 of 10RM. Wanneer je een bepaalt gewicht maximaal 10 keer goed kan verplaatsen, spreek je van je 10RM-waarde.

De 1RM-methode kent enkele nadelen zoals hierboven reeds vermeld. Om deze reden werden andere methoden ontwikkeld om de intensiteit tijdens krachttraining te bepalen, waaronder bijvoorbeeld velocity based training. Voorlopig blijft 1RM wel de meest gebruikte werkwijze.

Kracht modaliteiten 2

Kracht modaliteiten 3

Om kracht te winnen zal je een belasting moeten gebruiken die de spierkracht tijdens ‘normale’ bezigheden overtreft. Denk maar aan het principe van de overload dat ook hier geldt. Het lichaamsgewicht, althans voor bepaalde oefeningen, vormt een voldoende grote belasting voor krachtontwikkeling.

 

Aantal herhalingen

Het aantal herhalingen dat je kan uitvoeren is afhankelijk van de gebruikte belasting. Zo laat een belasting van 70-75% van de 1RM-waarde gemiddeld 10 tot 12 uitvoeringen toe, terwijl een belasting van 90-95% 1RM hoogstens 2 tot 3 herhalingen toelaat. Deze hoeveelheden zijn persoonlijk en moet je wat ondervinden. Naast de gebruikte belasting hangt het aantal herhalingen tevens af van het doel dat je stelt (spierkracht, -volume of krachtuithouding).

 

Aantal reeksen

Een reeks is een aantal herhalingen na elkaar zonder rustpauze en is tevens afhankelijk van het aantal uitvoeringen per reeks. Een belasting van 70-75% 1RM herhaal je 10 tot 12 keer en dit in 4 tot 5 reeksen, een belasting van 90-95% daarentegen voer je minder herhalingen uit (2 tot 3) maar dit wel veel keer (6 tot 10 reeksen).

 

Volgorde oefeningen

Je voert het best één oefening een aantal keren na elkaar uit. Dit kan enerzijds door de reeksen van één oefening elkaar onmiddellijk te laten opvolgen (horizontale sequentie = geïsoleerde oefeningen) of door anderzijds eerst de eerste reeks van elke oefening uit te voeren, vervolgens de tweede reeks van elke oefening enzovoort (verticale sequentie = circuittraining). Hoe de reeksen elkaar opvolgen is onder meer afhankelijk van je vooropgestelde doel. Zo zal je bij de horizontale sequentie een onvolledige recuperatiegenereren van je spieren tussen de reeksen. Je spier wordt uitgeput waardoor hij wordt geprikkeld om zich structureel aan te passen (bijvoorbeeld het spiervolume of de energievoorraden doen toenemen). Bij verticale sequentie daarentegen geef je je gebruikte spier(en) de tijd zich te herstellen (volledige recuperatie) waardoor de energievoorraad wordt aangevuld en zenuwrecuperatie plaatsvindt. Op deze manier kan je de volgende reeks aanvangen in een minimale vermoeidheidstoestand en zal je je spier beter gecoördineerd doen samentrekken.


Kracht modaliteiten 4

Als beginner is de circuitmethode interessant omwille van de snelle afwisseling van oefeningen. Je kan zeker ook een mengvorm toepassen tussen beide werkwijzen. Zo kan je bijvoorbeeld spiergroepen afwisselend trainen: armoefening laten volgen door beenoefening en dit verschillende malen herhalen, of eerst een agonist trainen en dan de antagonist.

 

Rust tussen reeksen

De duur van de pauze tussen twee reeksen vormt een ander belangrijk element tijdens krachttraining en is wederom afhankelijk van het soort kracht dat beoogd wordt. Je lichaam heeft na een uitputtende reeks energievoorraden opgebruikt. Na ongeveer 30 seconden rust is de helft weer aangevuld, na 3 tot 5 minuten is de anaerobe energievoorraad volledig aangevuld. 

 

Frequentie van de oefensessies

Bij krachttraining moeten we tevens rekening houden met supercompensatie, en dus de recuperatieperiode tussen de trainingen, welke ongeveer 36-60u duurt afhankelijk van je niveau/ervaring. Algemeen zijn er twee tot drie sessies per week nodig om een maximale ontwikkeling te krijgen van een fysieke eigenschap (hier: kracht). Als beginner heb je reeds baat bij één oefensessie per week om vooruitgang te boeken. Indien je meer kan trainen dan is het nodig minstens één rustdag in te lassen tussen twee trainingen in, zeker wanneer je dezelfde spiergroepen wenst te trainen. Bepaalde sporters van hoog niveau voeren elke dag spierversterkende oefeningen uit maar wisselen van de ene dag naar de andere de oefeningen zodat verschillende spiergroepen getraind worden.

 

Meest gebruikte trainingsvormen

Er bestaan een heleboel methoden om het aantal herhalingen en aantal reeksen van je krachttraining op te bouwen. Hieronder worden er enkele eenvoudige meegegeven.

    • Constante belasting bestaat uit het herhalen van verschillende series met een identieke belasting en hetzelfde aantal herhalingen.
      Voorbeeld: 3 x 10 x 60% (3 reeksen van 10 herhalingen aan 60% van je 1RM)

Deze werkwijze maakt het mogelijk een groot werkvolume te bereiken en bevordert de spierhypertrofie (spiervolume). Ook de krachtuithouding wordt binnen bepaalde grenzen ontwikkeld, maar bovenal is het de ideale werkmethode voor de beginner.

    • Trapsgewijs bestaat uit het progressief verhogen van de last terwijl je het aantal herhalingen per reeks vermindert
      Voorbeeld: 2 x 10 x 60% – 2 x 7 x 70% – 2 x 5 x 80%

Deze werkwijze laat toe de spieren gewoon te worden aan een steeds grotere trainingsbelasting. Ze vormt een belangrijke stap in de progressie van werken onder constante belasting naar het klassiek pyramidaal systeem.

    • Klassieke pyramide houdt in wat zijn naam al zegt: de werkbelasting neemt toe tijdens de opeenvolgende series om dan weer geleidelijk af te nemen terwijl het aantal herhalingen per reeks op een tegenovergestelde manier evolueert.
      Voorbeeld: 10 x 50% – 8 x 60% – 6 x 70% – 4 x 80% – 2 x 90% – 4 x 80% – 6 x 70% – 8 x 60% – 10 x 50%

Deze manier van trainen laat toe een groot werkvolume te verzetten door hoge lasten te gebruiken. Bij goed getrainde sporters kan de maximale belasting 100% van de 1RM-waarde bereiken, maar voor een weinig getrainde persoon wordt aangeraden de 80% van de 1RM niet te overschrijden. 

    • Contrastmethode wisselt een aantal herhalingen aan een hoge intensiteit af met meer herhalingen aan een lagere intensiteit. Hierdoor wordt je krachtbarrière doorbroken. 
      Voorbeeld: 6 x 80% – 9 x 50% – 6 x 80% – 9 x 50% – 6 x 80% – 9 x 50% – 6 x 80% – 9 x 50%

Vind een expert

  • Ellen Beuckelaers

    Orthopedisch chirurg
  • Dirk Devleeschouwer

    Sportarts
  • Gretel Descheemaeker

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Guy Vanhees

    Sportarts
  • Dirk De Mey

    Kinesitherapeut
  • Wilfried Colmonts

    Huisarts
  • Chris Martens

    Orthopedisch chirurg
  • Wim Derave

    Bewegingswetenschapper
  • Nathalie Odeur

    Huisarts
  • Julien Ryckeboer

    Kinesitherapeut
  • Sara Engels

    Gynaecoloog
  • Jan Wanten

    Sportarts
  • Jos Vandevenne

    Sportarts
  • Dana Neirinck

    Podoloog
  • Bart Vandewynckele

    Sportarts
  • Angelique Veracx

    Angelique Veracx

    Osteopaat
  • Johan Haegeman

    Sportarts
  • Vik Corstjens

    Sportarts
  • Georges Gillis

    Sportarts
  • Kris Peeters

    Kris Peeters

    Sportarts
  • Wouter Eraly

    Sportarts, Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Jeroen Stappers

    Jeroen Stappers

    Sportarts, Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Annelies Harnie

    Sportarts
  • Eva De Mulder

    Podoloog
  • Stephan Ilsbrouckx

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Robrecht Dhollander

    Huisarts
  • Dirk Gyselinck

    Sportarts
  • Leysen Joppe

    Leysen Joppe

    Diëtist, Sportdiëtist
  • Maaike Polspoel

    Diëtist, Sportdiëtist
  • Gerda Smets

    Sportarts
  • Patrick Govaert

    Sportarts
  • Carl De Crée

    Sportarts, Endocrinoloog, Bewegingswetenschapper, Trainer, Andere
  • Lander Dewitte

    Huisarts, Sportarts
  • Ingrid Deweert

    Sportarts
  • Guy De Schutter

    Sportarts
  • Antoine Lutin

    Antoine Lutin

    Kinesitherapeut
  • Guy Vermeiren

    Cardioloog
  • Frédéric Van Burm

    Frédéric Van Burm

    Osteopaat
  • Hendrik Roobaert

    Sportarts
  • Frederik Deconinck

    Frederik Deconinck

    Bewegingswetenschapper
  • Marc Royackers

    Sportarts
  • An De Busser

    An De Busser

    Diëtist
  • Dirk Van Genechten

    Sportarts
  • Peter Claeys

    Sportarts
  • Torsten Wauters

    Torsten Wauters

    Sportarts
  • Ivan Ghillebert

    Huisarts
  • Koen Pansaers

    Sportarts
  • Jago Van Soom

    Jago Van Soom

    Sportarts
  • Carmen Vanhaecke

    Sportarts
  • Benedicte Heyndrickx

    Cardioloog
  • Joost Blontrock

    Sportarts
  • Guido Van Hirtum

    Sportarts
  • Karel De Crem

    Sportarts
  • Bob Brouwers

    Huisarts
  • Patrick Detemmerman

    Huisarts
  • Erik Van Lierde

  • Michel D'Hollander

    Huisarts
  • John Ijzerman

    Sportarts
  • Alain Van Noorbeeck

    Sportarts
  • Diëtist en Gedrags- & Mindsetspecialist

    Lieselot Wouters

    Diëtist, Sportdiëtist
  • Luc Peeters

    Sportarts
  • Joris Callens

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Willy De Taellenaere

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Inge Bru

    Sportarts, Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Bie Peremans

    Kinesitherapeut
  • Kurt Heldenbergh

    Sportarts
  • Thierry Op de Beeck

    Sportarts
  • Roel Jacobs

    Roel Jacobs

    Kinesitherapeut, Sportkinesitherapeut
  • Luk Buyse
    Huisarts, Sportarts

    Luk Buyse

    Huisarts, Sportarts
  • Johan Roeykens

  • Peter Dieleman

    Sportarts
  • Michel Wynsberghe

    Kinesitherapeut, Trainer
  • Frederik Van Acker

    Sportarts
  • Hans Talloen

    Sportarts
  • Ingrid Dekelver

    Sportarts, Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Denis Jaeken

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Leonie Geukens

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Jettie Tempels

    Sportarts
  • Kristof Peeters

    Sportarts
  • Sara Kempeneers

    Podoloog
  • Dirk Van de Velde

    Sportarts
  • Steven Reyskens

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Elke Van den Steen

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Michel De Bruyne

    Sportarts
  • Sophie Lambrecht

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Hans Jaspers

    Radioloog
  • Mathias Peeters

    Sportarts
  • Annelies Van Erck

    Sportarts, Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Voorzitter

    Inge De Ridder

    Sportdiëtist
  • Lianne De Mey

    Sportarts
  • Myriam Willems

    Kinesitherapeut
  • Nathalie Van de Vyver

    Huisarts
  • Tyrone Devolder

    Huisarts
  • Karl Brack

    Gynaecoloog
  • Marleen Lootens

    Sportarts
  • Kathleen De Smet

    Kinesitherapeut
  • Benjamin Goris

    Kinesitherapeut
  • Jos Benders

    Sportarts
  • Luc Roland

    Sportarts
  • Guy Peeters

    Sportarts
  • Adelheid Steyaert

    Adelheid Steyaert

    Sportarts, Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Alain Schutjes

    Sportarts
  • Anja Van de Putte

    Huisarts
  • Charlotte De Jonckheere

    Charlotte De Jonckheere

    Podoloog
  • Ria Vanderstraeten

    Ria Vanderstraeten

    Sportdiëtist
  • Johan Matthijs

    Huisarts
  • Stefan Smits

    Sportarts
  • Philippe De Ryck

    Sportarts
  • Peter Muylaert

    Sportarts
  • Filip Parmentier

    Sportarts
  • Jan Verstuyft

    Sportarts
  • Steven Pauli

    Sportarts
  • Jens Van Akeleyen

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Pascal De Smet

    Huisarts
  • Ludovic Onkelinx

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Ondervoorzitter

    Stijn Bogaerts

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Bastiaan Verstraete

    Huisarts, Sportarts
  • Kristof Ryheul

    Kristof Ryheul

    Trainer
  • Marco Guidi

    Sportarts
  • Johan Pierret

    Sportarts
  • Peter Plessers

  • Jan Leire

    Sportarts
  • Jonas Massa

    Sportarts
  • Maarten Couturier

    Sportarts
  • Jan Notredame

    Kinesitherapeut
  • Reinout Van Schuylenbergh

    Reinout Van Schuylenbergh

    Bewegingswetenschapper, Trainer
  • Henry Carlier

    Sportarts
  • Kris Demanet

    Sportarts
  • Eric Vandeputte

    Sportarts
  • Ben Corteville

    Cardioloog
  • Tom Smolders

    Huisarts
  • Bram Debaene

    Sportarts
  • Mark Van Craenenbroeck

    Kinesitherapeut
  • Cedric Arijs
    Psycholoog, Sportpsycholoog

    Cedric Arijs

    Psycholoog, Sportpsycholoog
  • Mathieu Maroy

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Koen Scheerlinck
    Penningmeester

    Koen Scheerlinck

    Sportkinesitherapeut
  • Gert Droessaert

    Kinesitherapeut, Sportkinesitherapeut
  • Stefan Hooftman

    Sportarts
  • Bart Gadeyne

    Sportarts
  • Francis Lemmens

    Sportarts
  • Jonas Docx

    Sportarts
  • Sam Vermeire

    Sportarts
  • Gerrit De Loose

    Sportkinesitherapeut
  • Bert Vankerschaver

    Bert Vankerschaver

    Sportkinesitherapeut
  • Steven Platteaux

    Sportarts
  • Michèle Verhaest

    Sportarts
  • Stefaan Machiels

    Huisarts
  • Machteld Royackers

    Huisarts
  • Bruno Van Hoecke

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Peter Germonpre

    Huisarts
  • Karel Pardaens

  • Piet Bouquillon

    Sportarts
  • Leon Ghijselinck

    Sportarts
  • Jan Boon

    Huisarts
  • Luus Tormans

    Podoloog
  • John Roosen

    Cardioloog
  • Marc Schiltz

  • Koenraad Thuysbaert

    Sportarts
  • Nick Hiltrop

    Cardioloog
  • Rik Derveaux

    Kinesitherapeut
  • Sjors Pietermans

    Sjors Pietermans

    Huisarts, Sportarts
  • Luc Fr. Janssens

    Sportarts
  • Karolien Meersman

    Sportarts
  • Peter Wieme

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Willy Coosemans

  • Dr Colmonts Wilfried BV

    Wilfried Colmonts

    Sportarts
  • Sportarts

    Rik De Kinderen

    Sportarts
  • Michael Nicasi

    Michael Nicasi

    Trainer
  • Johan Docx

    Sportarts
  • Mieke Van Vlaenderen

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Sven Aertgeerts

    Sportarts
  • Kris Vanderlinden

    Sportarts
  • Jo Vandersmissen

    Radioloog
  • Liesbeth Stulens

    Huisarts
  • Johan Wens

    Huisarts
  • Eddy Spans

    Sportarts
  • Frank De Winter

    Sportarts
  • Peter De Naeyer

    Sportarts
  • Guy Vandenhoven

    Sportarts
  • Peter Lagrou

    Sportarts
  • Hugo Debouvere

    Huisarts
  • Vincent Metsers

    Huisarts, Sportarts
  • Bruno Vanhecke
    Secretaris

    Bruno Vanhecke

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Pieter Volcke

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Mileen De Vleeschhouwer

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Jasper Van Criekinge

    Sportarts
  • Daniel Baesberg

    Sportarts
  • Dieter Vercaigne

    Sportkinesitherapeut
  • An Konings

    Sportarts
  • Annik Bosmans

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • BVBA Samcon

  • Henri Van Herpen

    Kinesitherapeut
  • Eddy Van Keerberghen

    Sportarts
  • Ellen Van Puyvelde

    Ellen Van Puyvelde

    Sportarts
  • Frederik Ponet

    Sportarts
  • Jan Van Meirhaeghe

    Jan Van Meirhaeghe

    Orthopedisch chirurg
  • Michel Herssens

    Cardioloog
  • Gezond en Ethisch Sporten

  • Jan Pieter Outtier

    Sportarts
  • Jolien Vanendert

    Sportdiëtist
  • Herwig Vergucht

    Sportkinesitherapeut
  • Baldwin Sondervan

    Baldwin Sondervan

    Sportkinesitherapeut
  • Maries Aertgeerts

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Jan Vercammen

    Cardioloog
  • Marc Bomans

    Kinesitherapeut
  • Dieter De Clercq

    Sportarts
  • Jean-Paul Pierreux

    Huisarts
  • Luc Baeyens

    Sportarts, Gynaecoloog
  • Steven Bex

    Steven Bex

    Sportarts
  • Tina Lambrechts

    Diëtist, Sportdiëtist
  • Yves Van Doninck

    Sportarts
  • Werner Vleugels

    Huisarts, Sportarts
  • Dominique Devriese

    Dominique Devriese

    Kinesitherapeut, Osteopaat
  • Luc Vogelaers

    Huisarts
  • Mitch Malavolta

    Huisarts, Sportarts
  • Marc Van Hauwermeiren

    Sportarts
  • Sofie Decamps

    Sportarts
  • Katja Van Oostveldt
    Sportarts

    Katja Van Oostveldt

    Sportarts
  • Annick Viaene

    Annick Viaene

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Paul Meersman

    Sportarts
  • Jens Demanet

    Sportarts
  • Marianne Cuyvers

    Sportdiëtist
  • Wouter Van Den Broecke

    Orthopedisch chirurg
  • Dorien Meeusen

    Diëtist, Sportdiëtist
  • Filip Noe

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Dries Dieusaert

    Sportarts
  • Marc Hemeryck

    Sportarts
  • Maarten Cox

    Sportarts
  • Ine Schops

    Podoloog
  • Ruth Vanderheyden

    Diëtist, Sportdiëtist
  • Koen Nys

    Sportarts
  • Luc Itterbeek

    Sportarts
  • Inge D'eer

    Fysisch arts / Revalidatie arts
  • Toon Goossens

    Sportarts
  • Wouter Dierynck

    Sportarts
  • Pascal Wernaers

    Orthopedisch chirurg
  • Nick Baelde

    Radioloog
  • Kris Claes

    Kinesitherapeut
  • Frank Pauwels
    Voorzitter

    Frank Pauwels

    Sportarts
  • Raf Coremans

    Huisarts, Sportarts
  • Robin Vanhoudt

    Sportarts
  • Jean-Paul Van der Sypt

    Sportarts
  • Kevin Robson

    Trainer
  • Trees Dooms

  • Margaux Stevens

    Margaux Stevens

    Podoloog
  • Sofie Belis

    Sportarts
  • Sportarts

    Joris De Win

    Sportarts
  • Jo Verschueren

    Jo Verschueren

    Kinesitherapeut
  • Toon Cruyt

    Sportarts
  • Renaat Huysmans

    Sportarts
  • Marianne Brabers

    Sportdiëtist
  • Hamza Laamarti

    Diëtist

Gerelateerde items

Training
Apneu

Apneutraining: Acute en chronische effecten op inspanningstolerantie

Sporter Artikel Training Training
Sportgeneeskunde
Doping

Cardiovasculaire risico's van prestatie bevorderende middelen en dopinggebruik

Sporter Sportprofessional Artikel Sportgeneeskunde
Blessurepreventie
enkelverzwikking

Veel voorkomende sportblessures: een enkeldistorsie

Sporter Artikel Factsheet Video Blessurepreventie Training Gezond Sporten Blessurepreventie Training Gezond Sporten
Blessurepreventie
brace of tape .png

Sporten met een brace of een tape?

Sporter Artikel Blessurepreventie Training Gezond Sporten Blessurepreventie Training Gezond Sporten
Sluiten