GEZOND SPORTEN

Home > Sportblessures > Get Fit 2 Sport

Get Fit 2 Sport

Sporten biedt tal van gezondheidsvoordelen en is daarenboven ook leuk. Om te kunnen genieten van het gezondheidsbevorderend effect van sporten moet dit echter in veilige omstandigheden gebeuren. Blessures moeten zoveel als mogelijk vermeden worden en het creëren van een veilige sportcontext is één van de basisopdrachten van de sporttrainer/-lesgever. Hij moet er voor zorgen dat de bewegingsactiviteiten in veilige en verantwoorde omstandigheden verlopen. Maar ook sporters zelf moeten zich bewust zijn van het belang van een gezonde en veilige levensstijl bij het sporten. Onder het motto “Jong geleerd is oud gedaan” is het belangrijk om jonge sporters de principes van sportletselpreventie bij te brengen, zodat deze steeds onlosmakelijk verbonden worden met sportparticipatie.

Daarom ontwikkelde de Universiteit Gent vanaf 2016 in opdracht van de Vlaamse minister van Sport het “Get Fit 2 Sport” programma voor sporttrainers/-lesgevers. Via de bijscholingen van Get Fit 2 Sport wordt de sporttrainer/-lesgever opgeleid om op een wetenschappelijk onderbouwde manier sportletselpreventie aan bod te laten komen in zijn/haar trainingen of lessen. Belangrijke aandacht gaat hierbij naar toegankelijke en haalbare oefenstof voor implementatie in de bestaande trainingen of lessen.

Een belangrijke boodschap is dat sportletselpreventie een multifactorieel gegeven is (strategie 10). Elk van de 9 voorgestelde strategieën voor sportletselpreventie is even belangrijk en alleen via een evenwichtige toepassing van de verschillende strategieën zullen er effectief minder sportletsels optreden. Het is dan ook belangrijk om hiermee rekening te houden bij de toepassing van sportletselpreventie tijdens de trainingen of lessen. Want sportletselpreventie begint bij de sporttrainer/-lesgever!

DE 10 STRATEGIEËN

1. Doe aan rompstabilisatietraining

2. Voer een opwarming en cooling-down uit

3. Doe aan stretching

4. Voer sprong-landingstaken technisch correct uit

5. Doe aan functionele krachttraining

6. Doe aan balanstraining

7. Voorzie aangepast sportmateriaal, sportkledij, sportschoeisel en omgeving

8. Vermijd hervalblessures

9. Luister naar je lichaam

10. Multifactoriële aanpak

 

Volg ook de bijscholing Get Fit 2 Sport

In twee sessies (telkens theorie + praktijk) van 3 uur wordt de sporttrainer/sportbegeleider/leerkracht LO opgeleid om sportletselpreventie aan bod te laten komen. Belangrijke aandacht gaat hierbij naar toegankelijke en haalbare oefenstof voor implementatie in de trainingen en sportlessen. Het belang en nut van sportletselpreventie wordt geschetst, de verschillende strategieën voor sportletselpreventie worden uitgelegd en meerdere mogelijkheden om sportletselpreventie te organiseren komen aan bod. Via actieve leermomenten wordt een brede waaier aan oefenstof aangeboden, waarmee men direct aan de slag kan op het terrein.

Voor leerkrachten LO en multisportbegeleiders zijn er 'Get Fit 2 Sport'-bijscholingen via volgende organisaties:

  • Leerkrachten LO secundair onderwijs: BVLO en afzonderlijke onderwijsnetten
  • Multisportbegeleiders: Sportwerk Vlaanderen, ISB en VTS-plus

Voor sportspecifieke trainers zijn er bijscholingen 'Get Fit 2 Karate', 'Get Fit 2 Hockey', 'Get Fit 2 Football', enz. waarbij het programma wordt aangepast aan die bepaalde sport. De lesgevers van de bijscholingen zijn actief in de desbetreffende sporttak en zijn dan ook ideaal geplaatst om de letselpreventieve boodschap op een sportspecifieke manier te brengen.

Voor de onderstaande sporttakken zijn sporttakspecifieke bijscholingen uitgewerkt:

Atletiek - Badminton - Baseball/Softball - Basketbal - Boksen - Dansen - Fitness - Gymnastiek - Handbal - Hockey - Judo - Karate - Klim- en bergsport - Paardrijden - Risicovechtsporten - Roeien - Rugby - Schermen - Voetbal - Waterski – Wielrennen

De organisatie van deze bijscholingen ligt bij de betreffende sportfederatie.

Meer info via sofie@gezondsportenvlaanderen.be