GEZOND SPORTEN

Home > Sportblessures > EHBO: de BRICO-regels

EHBO: de BRICO-regels

Veel sportletsels kun je in eerste instantie opvangen door vijf maatregelen te nemen die je kunt onthouden met het ezelsbruggetje ‘BRICO’: ‘bescherming’, ‘rust’, ‘ijs’, ‘compressie’ en ‘omhooghouden’.

  • B = Bescherming
    Je kunt het getroffen lichaamsdeel beschermen met een verband, draagdoek of krukken. Hou die periode zo kort mogelijk, anders kan het lichaamsdeel zijn functie verliezen.
     
  • R = rust
    Vroeger moesten geblesseerde sporters soms wekenlang elke beweging of belasting angstvallig vermijden. Vandaag verkiezen we relatieve rust, waarbij je het lichaamsdeel meestal nog wel een beetje mag bewegen of belasten zolang dat geen pijn doet.
     
  • I = ijs
    IJs vermindert de zwelling en de pijn. Koel de getroffen zone vier keer daags 10 tot 15 minuten af met een coldpack, ijsblokjes in een plastic zak of diepvriesvoedsel. Bescherm de huid met een zak of doek tegen vrieswonden. Wat óók mag: een ijslolly zachtjes over de blessure strijken. Zo’n lolly maak je door een bekertje water met een houten stokje in het vriesvak te plaatsen
     
  • C = compressie
    Met een drukverband kun je de zwelling beperken en het lichaamsdeel steun bieden. Doe dit alleen als je weet hoe het moet. Als tenen of vingers gevoelloos worden, tintelen of van kleur veranderen, moet het verband eraf of losser. Slapen doe je beter zonder.
     
  • O = omhooghouden
    Door het lichaamsdeel omhoog te houden, loopt het niet vol vocht en blijft de zwelling beperkt. Dat vermindert de pijn en vergroot de bewegingsmarge, wat de genezing kan bevorderen. Hou het lichaamsdeel de eerste 24 tot 48 uur ter hoogte van het hart met behulp van een draagdoek, kussens of een bankje.