GEZOND SPORTEN

Home > Gezondheidsrisico's > Oppervlakkige letsels en banale kwaaltjes in de sport > Stijfheid na het sporten

Stijfheid na het sporten

Wie heeft er last van? 

Spierpijn na het sporten komt zowel bij getrainde sporters voor als bij beginners. Het probleem doet zich vooral voor aan het begin van het sportseizoen, als er terug gesport wordt na een periode van weinig activiteit. Ook de intensiteit en duur van de sportbeoefening spelen een rol.

 

Oorzaken

Spierstijfheid na het sporten wordt niet veroorzaakt door melkzuur of lactaat. Wellicht heeft het verschijnsel te maken met het herstelproces van minuscule scheurtjes en ontstekinkjes, mogelijk eerder in het bindweefsel dat de spiervezels bij elkaar houdt dan in de vezels zelf. Ook erfelijke factoren spelen mee. Vaak is er sprake van late spierpijn of ‘delayed onset of muscle fatigue’ (DOMS) genoemd, die pas zo’n 12 uur na het sporten begint.

 

Aanpak

Het probleem gaat binnen een paar dagen vanzelf over door te rusten. Stijfheid voorkomen is moeilijk, al zul je er minder last van hebben naarmate je verstandiger en volgens een correcte timing traint.

 

Mag je sporten met stijve spieren?

Er is discussie over de vraag of je mag sporten met stijve spieren. Het voelt enigszins onaangenaam aan, maar er zijn geen harde bewijzen dat stijf sporten ook echt kwaad kan of dat het herstelproces erdoor wordt beïnvloed. Het is belangrijker om te beseffen dat spierstijfheid een signaal is om de getroffen spieren tijdens je volgende training wat minder of wat geleidelijker te belasten.

 

Wanneer naar een arts?

Houdt de pijn of stijfheid langer dan drie dagen aan, ga dan naar een arts, want spierpijn kan ook een symptoom zijn van allerlei ziektes en aandoeningen, zoals griep of klierkoorts.

******