GEZOND SPORTEN

Home > Gezondheidsrisico's > Blessures van spieren, gewrichten en botten > Revalideren na een sportblessure

Revalideren na een sportblessure


Versterkende oefeningen

Revalideren van een letsel in het bewegingsapparaat gaat meestal gepaard met een op maat gesneden programma van spier- of gewrichtsversterkende oefeningen volgens de instructies van een arts of fysiotherapeut. Hoe sneller je daarmee kunt beginnen, des te beter het resultaat. Een deugdelijke revalidatie lost het probleem niet alleen op, maar verkleint ook het risico dat je hetzelfde probleem opnieuw krijgt. Door extra oefeningen te doen, maak je de weefsels zelfs sterker dan ze vóór de blessure waren!

 

Het risico op hervallen

Revalidatieoefeningen goed kunnen uitvoeren, is nog wat anders dan weer normaal kunnen trainen of deelnemen aan wedstrijden. Het is soms moeilijk in te gaan tegen je drang om de draad van het sporten weer op te nemen. Sporters missen hun routine en het sportplezier, en teamsporters missen bovendien hun ploegmakkers. Veel mensen zijn ook bang om de conditie die ze – soms met veel moeite en geduld – hebben opgebouwd te verliezen. Te snel overgaan tot de orde van de dag verhoogt echter het risico op herval, waardoor je in een negatieve spiraal kunt belanden. Volg het advies van je huis- of sportarts, ook als je daardoor belangrijke sportevenementen of wedstrijden mist!

 

Voor kinderen: voeling houden met de club

Als een revalidatie lang aansleept en het kind zijn sport en zijn club mist, dan kan het wedstrijden van vriendjes gaan kijken of een deel van de revalidatie op club afwerken. Met wat communicatie tussen de arts of fysiotherapeut en de trainer, eventueel via een beknopt schriftelijk advies, is het perfect mogelijk een basketter die herstelt van een zware enkelverstuiking al wat shots te laten oefenen of een tennisser met een schouderpeesontsteking al wat rondjes te laten lopen.

 

******