GEZOND SPORTEN

TIJDSTIP OM TE SPORTEN

Sport ik het best ís morgens of ís avonds?


Het beste is iets daartussenin: in de late namiddag of de vroege avond. De eiwitsynthese en longcapaciteit zijn op dat moment optimaal. Verder zijn er aanwijzingen dat ’s ochtends sporten vooral voordelig is voor mensen die (ook) gewicht willen verliezen, en dat de avond dan weer een beter dagdeel is om je spierkracht te trainen. Wat alleszins af te raden valt is heel laat sporten (na 22 uur) als je daardoor te laat in slaap valt en niet aan minstens zeven uur slaap komt, net als ’s ochtends vroeg sporten na een te korte nacht.

 

Past sport in de late namiddag niet in je planning en moet je kiezen tussen ’s ochtends vroeg sporten of ’s avonds na 20 uur, weet dan dat beide tijdslots specifieke voor- en nadelen hebben, zowel lichamelijk en psychisch als organisatorisch. Veel hangt af van je gezinssituatie, de maaltijden die je samen met huisgenoten wilt eten, het werk dat je doet en het feit of je een ochtend- dan wel een avondmens bent. Sommige mensen hebben ’s avonds de puf niet meer om nog een klap uit te voeren. Voor andere sporters is juist de ochtend onmogelijk, ook vanwege organisatorische problemen.

 

Het belangrijkste is dat je het tijdstip kiest waarvan de kans het grootst is dat je daadwerkelijk gaat sporten!

 

Voordelen van ’s ochtends sporten:

 

LICHAMELIJK

  • Als je goed hebt geslapen, dan is je lichaam uitgerust en nog niet belast door de normale inspanningen van de dag.
  • Sporten geeft je een kickstart, een hormonale (testosteron en cortisol) en metabole boost. Van die energie kun je de hele dag lang profiteren.
  • Door die boost van je stofwisseling verbrand je overdag meer calorieën dan wanneer je na het sporten zou slapen.
  • Als je sport voor je ontbijt – wat niet iedereen aankan of volhoudt! – dan sport je na een uur of tien vasten, heb je minder glycogeen (koolhydraten) beschikbaar en verbrand je meer vet tijdens het sporten. Hou de intensiteit op 60% van je maximale hartslag en neem een noodsnack mee.
  • Het verstoort je nachtrust niet.
  • Het verlaagt je bloeddruk overdag en ’s nachts.
  • Het klopt met je dag-nachtritme: daglicht vertelt je lichaam dat het tijd is om actief te zijn. Duisternis doet het tegenovergestelde.
  • ’s Ochtends zit er minder ozon in de lucht op warme dagen.

 

PSYCHISCH

  • Je bent “er vanaf” en hoeft niet meer te denken aan sportverplichtingen ’s avonds.
  • Mensen die ’s ochtends sporten, maken volgens een studie gemiddeld gezondere keuzes overdag op het gebied van voeding en beweging.
  • De dag beginnen met sport is stoer en geeft je ook een mentale feel-good-kick.

 

ORGANISATORISCH/SOCIAAL

  • Je sportieve plannen kunnen niet worden doorkruist door leuke, onverwachte of concurrerende activiteiten (drankje na het werk, etentje…).
  • Je kunt ’s avonds ongestoord warm eten, zonder dat er veel tijd hoeft te verstrijken tussen het eind van de maaltijd en de start van je sportsessie (het alternatief – heel laat nog uitgebreid eten, na het sporten – is slecht voor je nachtrust).

Voordelen van ’s avonds sporten:

 

LICHAMELIJK

  • Je bent al gedeeltelijk opgewarmd, waardoor je warming-up niet zo uitgebreid als ’s ochtends hoeft te zijn.
  • Je lichaam is al gevoed door de maaltijden overdag. Je hoeft niet te kiezen tussen sporten kort na het ontbijt (dat op je maag kan liggen) of sporten op je nuchtere maag (waardoor mensen vaak zonder energie vallen).
  • Volgens een studie sporten avondsporters gemiddeld langer en intensiever dan ochtendsporters.
  • Als er nog genoeg tijd is (enkele uren) tussen je sportsessie en het slapengaan, dan verstoort ’s avonds sporten je nachtrust niet en kan het juist voor een diepere slaap zorgen.

PSYCHISCH

  • Je hebt een relaxte ochtend en meer tijd om je toilet te maken en rustig te ontbijten.
  • Je kunt de negatieve stress van de dag wegsporten. Sporten is een gezondere manier om je geest te luchten dan bingewatchen of alcohol drinken.

ORGANISATORISCH/SOCIAAL

  • De ochtend is een haastmoment voor mensen met kinderen of een tijdrovende verplaatsing naar het werk. ’s Avonds speelt dat doorgaans minder.
  • Het is voor de meeste mensen gemakkelijker om ’s avonds samen met anderen te sporten dan ’s ochtends.