GEZOND SPORTEN VLAANDEREN
Home Gezond Sporten Voeding & Drank Sportblessures

Preventie: 8 tips om blessures en te voorkomen

Lights

  1. Oefen je techniek in een club
    Door bewegingen vaak genoeg te herhalen worden ze ingesleten in de kleine hersenen. Veel mensen die maar af en toe op wintersport gaan, raken geblesseerd doordat hun bewegingen nooit automatismen worden. In een sportclub kun je je techniek permanent verbeteren. Dat is heel belangrijk om blessures te voorkomen.
     
  2. Leer goed vallen
    Een bijzondere vaardigheid is goed kunnen vallen, met onder meer afkloppen en doorrollen. Mensen die aan judo doen, leren dat. Mocht iedereen vanaf de kleuterleeftijd valtraining krijgen, dan zou dat veel blessures in de sport en kunnen voorkomen. Ouders en leraren kunnen een kijkje nemen op www.vallenenopstaan.be
     
  3. Drink genoeg
    Je zal deze raad zelden vinden tussen tips om blessures te voorkomen, maar uitdroging is een belangrijke oorzaak van blessures. Als een sporter niet genoeg drinkt, dan verslapt de concentratie en neemt de controle over de spieren af. Minder controle, meer blessures.
     
  4. Verzorg je voor en na
    Door elke sportsessie voor te bereiden met een warming-up, is je lichaam klaar voor de plotse bewegingen van de eigenlijke sportactiviteit. Met een deugdelijke cooling-down beperk je het risico op duizeligheid en stijfheid.
     
  5. Bouw inspanningen geleidelijk op
    Volg een uitgebalanceerd trainingsplan, eventueel in overleg met een sportarts. Laat je niet verleiden om al vanaf de eerste keer vol gas te geven maar bouw inspanningen langzaam op. We zien beduidend meer blessures na de zomer- en de winterstop en na een revalidatie.
     
  6. Zorg dat je niet overbelast raakt
    Sporters mogen af en toe een tandje bijsteken, maar niet tot het moment waarop hun lichaam of geest niet meer genoeg van de vorige training kan recupereren. Een goede vuistregel is om per week niet meer dan 10 procent harder of langer te trainen. Sporters moeten naar hun lichaam leren luisteren.
     
  7. Bescherm jezelf en gebruik het juiste sportmateriaal
    Bescherm jezelf tegen koude, hitte en zonnebrand en gebruik degelijke sportkleding en -materiaal. Slechte sportschoenen, te zware ballen, onaangepaste fietsen of rackets vergroten het risico op een blessure. Kleding en beschermingsmaterieel (helmen, beenbeschermers, bits …) moeten degelijk zijn en aangepast aan de gestalte, het geslacht en de kracht van de sporter.
     
  8. Surf naar www. sportkeuring.be
    Vul de vragenlijst in en ga na of een sportmedisch onderzoek nuttig of nodig is voor de sportactiviteit van jouw keuze. Gezondheidsproblemen voorkomen of zo vroeg mogelijk opsporen, kan je veel ellende besparen.