GEZOND SPORTEN

Home > Training > Trainen met een hartslagmeter

Trainen met een hartslagmeter

Lights

Lopen met een hartslagmeter zorgt ervoor dat je met de intensiteit traint die het best is afgestemd op je trainingsdoel. Het principe is eenvoudig: je hartslagfrequentie geeft aan hoe hard je lichaam werkt om een bepaalde inspanning te leveren. Wat in jouw geval de meest geschikte hartslag is, dat hangt af van je trainingsdoel en je fitheid. Als je nauwelijks aan sport doet of hebt gedaan, dan is het onverstandig met een hoge hartslag te trainen.

Voor je die splinternieuwe hartslagmeter koopt en in gebruik neemt, is het zaak een geschikte trainingsintensiteit te bepalen. Onderstaande figuur geeft de intensiteiten aan, gekoppeld aan de hartslagzones:

tabel intensiteiten gerelateerd aan de hartslagzones

Intensiteit

Intensiteit i.f.v maximale hartslag

Trainingszone

Maximaal

90-100%

uitputtingszone voor de geoefende sporter

Hard

80-90%

prestatiezone voor de betere competitiesporter

Gemiddeld

70-80%

conditie verbeteren voor alle sporters

Licht

60-70%

fitheidszone als basistraining voor beginners

Zeer licht

50-60%

gewichtscontrole

 

Je hartslagmeter kan je helpen om rond de gewenste hartslagzone te blijven sporten.

Heel wat hartslagmeters kan je na het sporten ‘inlezen’ in een (online) programma, waardoor je je hartslag doorheen de verschillende trainingssessies kan opvolgen. Dit online ‘dagboek’ geeft je een goed zicht op je progressie en trainingsintensiteit. Het is dan ook een handig hulpmiddel voor je begeleider of trainer bij het opstellen van (nieuwe) trainingsschema’s.

Verschillende factoren kunnen de hartfrequentie evenwel beïnvloeden. Onder invloed van deze factoren kan de hartfrequentie soms duidelijk hoger of lager liggen dan op andere "normale" dagen. Hou bij de interpretatie van je hartslagwaarde dan ook rekening met deze factoren! 

Tabel hartfrequentie

 

hartslag ligt hoger

hartslag ligt lager

tijdstip van de training

’s avonds

’s morgens

temperatuur

warm weer

koud weer

vochtigheid

hoge luchtvochtigheid

lage luchtvochtigheid

hoogte

toenemende hoogte

 

stress

hoge stress

 

ziekte*

zieke toestand

gezonde toestand

oververmoeidheid*

hartslag stijgt niet i.f.v. een stijgende sportintensiteit

 

* Ziekte: bij ziekte kan de hartfrequentie stijgen. Ook de rustpols kan verhoogd zijn. Als je ochtendpols duidelijk hoger ligt (een tiental slagen per minuut extra), dan ben je waarschijnlijk nog niet gerecupereerd bent van de vorige training, of ben je ziek. Je traint dan beter niet, of je houdt het op een lichte recuperatietraining.

* Oververmoeidheid: soms stijgt het hartslag niet tijdens een training daags na een andere, zware training of na een wedstrijd. Dat wijst op onvoldoende recuperatie van de vorige inspanning. Je moet dan rusten of hooguit een lichte recuperatietraining afwerken.