Alle suikers in onze voeding zijn koolhydraten, maar ook het zetmeel in brood, aardappels, pasta, peulvruchten enz. hoort bij de koolhydraten.

'Goede' of 'slechte' koolhydraten?

Er bestaan enkelvoudige en meervoudige of complexe koolhydraten; dat heeft te maken met de lengte van de molecule in kwestie. Enkelvoudige koolhydraten of suikers worden vaak als “slecht” beschouwd, maar dat is kort door de bocht. Fruit bijvoorbeeld bevat veel suiker, maar is toch gezond omdat er ook veel vitaminen, vezels en mineralen in zitten. Anderzijds heb je zetmeelrijke voedingsmiddelen die naast goede koolhydraten ook veel vet bevatten, zoals frieten of croissants, en daardoor voor de meeste mensen toch af te raden zijn.

Voedingsmiddelen zijn meestal combinaties van voedingsstoffen (nutriënten). Je moet dus rekening houden met de samenstelling van een voedingsmiddel en het aandeel ervan in je totale voedingspakket.

 

Nutriëntrijke of nutriëntarme koolhydraatbronnen

De tabel ‘Soorten koolhydraatbronnen’ geeft een overzicht van verschillende soorten koolhydraatrijke voedingsmiddelen en hun waarde in de sportvoeding.


Soorten koolhydraatrijke voedingsmiddelen

 

omschrijving

voorbeelden

gebruik

nutriëntrijke bronnen van koolhydraten

rijk aan nog andere nutriënten, zoals vezels, eiwitten, vitaminen, mineralen of antioxidanten

bruinbrood, granen, aardappels, volle deegwaren, volle rijst, fruit, peulvruchten

de basis van de sportvoeding. Geschikt voor dagelijks gebruik.

nutriëntarme bronnen van koolhydraten

bevatten weinig andere voedingsstoffen

energiedranken, koolhydraatgels, sportdranken, snoep

maken geen deel uit van de dagelijkse voeding  maar kunnen dienst doen als compacte koolhydraatbron tijdens inspanning

vetrijke bronnen van koolhydraten

bevatten veel vet

gebak, chocolade, koekjes, frieten, oliebollen

te mijden voor, tijdens en na een inspanning, en voor alle sporters die hun energie-inname willen beperken

 

Als je verpakte voedingsmiddelen gebruikt, kun je nagaan hoeveel koolhydraten ze bevatten en zo producten kiezen volgens je behoefte.

Van appelsap bijvoorbeeld, met 10 g suiker per 100 ml, drink je 500 ml voor 50 g koolhydraten. Met druivensap dat 17 g koolhydraten per 100 ml bevat, heb je voor 50 g genoeg aan 300 ml.

Tags: KOOLHYDRATEN
Waarom zijn koolhydraten belangrijk?
Hoeveel koolhydraten heb je nodig?
Glycemische index
Timing: op welk moment koolhydraten innemen?
Glycogeenloading
Moet ik een koolhydraatarm dieet volgen om gewicht te verliezen?

Contacteer ons Privacy Cookies Gebruiksvoorwaarden