Lights

Welke hoeveelheid vetten is goed?

Te veel vet eten is ongezond en maakt je dik, maar angstvallig alle vetten vermijden is evenmin verstandig: 

  • Je riskeert een tekort aan de vetoplosbare vitamines A, D, E en K. 
  • Het gehalte aan goede cholesterol(HDL)in je bloed wordt te laagen de hoeveelheidaan slechte cholesterol (LDL)wordt verhoudingsgewijs te hoog. Dat is – net als een teveel aan (vooral dierlijke) vetten – slecht voor je hart en bloedvaten. 
  • Eet je systematischte weinig vetten daardoor ook de noodzakelijke essentiële vetzuren, dan worden er te weinig hormonen aangemaakt die een gunstige invloed op je stemming hebben. 

Vet heeft impact op de smaak en zorgt voor een vol gevoel omdat het de maaglediging vertraagt. Een slechte maaglediging kan problemen geven tijdens het sporten.

Conclusie: zowel voor je gezondheid als voor je gewicht is het belangrijk dat je niet overdrijft met vetten: niet te weinig, niet te veel. Balans is alles. Kunst is om ook als je weinig vet eet toch alle nodige essentiële vetzuren en vetoplosbare vitamines binnen te krijgen. Weet je niet direct welke voedingsmiddelen te kiezen, raadpleeg dan een sportdiëtist.

Per dag mag 20 tot 35 % van je totale energielevering van vet komen. 

 

Enkele voorbeelden:

Je hebt een dagelijkse energiebehoefte van 2.000 kcal en gezien je amper duur traint wil voorkomen dat je bijkomt. Je kiest ervoor om maximum 28 % van je energie uit vet te halen. 28 % van 2.000 kcal = 560 kcal. 1 g vet = 9 kcal.Voor 560 kcal mag je dan 62 g vet eten op een dag.

Als volwassen man heb je dagelijks 2500 kcal nodig en wil je 30 % daarvan uit vet wil halen (750 kcaldus), dan kun je die hoeveelheid energie delen door 9 en blijkt dat dit overeenkomt met 83g vet per dag.


Contacteer ons Privacy Cookies Gebruiksvoorwaarden