GEZOND SPORTEN

Home > Voeding & Drank > Vetten > Welke hoeveelheid vetten is goed?

Welke hoeveelheid vetten is goed?


Te veel vet eten is ongezond en maakt je dik, maar angstvallig alle vetten vermijden is evenmin verstandig. Gezien je dan een tekort aan de vetoplosbare vitamines A, D, E en K kan krijgen.

Je gehalte aan HDL (goede cholesterol) wordt te laag en je hoeveelheid LDL verhoudingsgewijs te hoog. Dat is - net als een teveel aan (vooral dierlijke) vetten - slecht voor je hart en bloedvaten.

Eet je systematisch te weinig vet (met name omegazuren), dan worden er te weinig hormonen aangemaakt die een gunstige invloed op je stemming hebben.

Vet geeft een vol gevoel en is een smaakmaker. Als je alleen vetvrije of vetarme producten eet, dan krijg je snel opnieuw honger. Bovendien worden vetarme producten vaak op smaak gebracht met suiker. Te veel suiker doet je bloedsuikerspiegel snel stijgen, maar ook weer snel dalen, met als gevolg: honger.

Bijgevolg is zowel voor je gezondheid als voor je figuur het belangrijk dat je niet overdrijft met vetten: niet te weinig, niet te veel. Balans is alles.

 

Per dag mag 20 tot 35 % van je totale energielevering van vet komen. 

Enkele voorbeelden:

Je hebt een dagelijkse energiebehoefte van 2.000 kcal en gezien je amper duur traint wil voorkomen dat je bijkomt. Je kiest ervoor om maximum 28 % van je energie uit vet te halen. 28 % van 2.000 kcal = 560 kcal. 1 g vet = 9 kcal.Voor 560 kcalmag je dan 62 g vet eten op een dag.

 

Als volwassen man heb je dagelijks 2500 kcal nodig en wil je 30 % daarvan uit vet wil halen (750 kcaldus), dan kun je die hoeveelheid energie delen door 9 en blijkt dat dit overeenkomt met 83g vet per dag.